Prawie 57% zbadanych przez NIK wniosków o 500 plus w koordynacji, rozpatrzono średnio z ponadrocznym przekroczeniem ustawowych terminów, a w skrajnych przypadkach opóźnienie to wynosiło nawet trzy lata – wynika z Informacji o wynikach kontroli opublikowanej przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Skontrolowano 10 urzędów wojewódzkich oraz Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Przedmiotem kontroli był okres od 2018 roku do 15 października 2021 roku. Wykazano, że instytucje odpowiedzialne za realizację zadań z zakresu koordynacji świadczeń nie działały we wskazanym okresie prawidłowo – przede wszystkim powodem takiej oceny było nieterminowe realizowanie spraw. Prawie 57% zbadanych przez NIK wniosków o przyznanie 500+, które podlegały koordynacji rozpatrzono średnio z ponadrocznym przekroczeniem ustawowych terminów, a w skrajnych przypadkach opóźnienie to wynosiło nawet trzy lata. Według stanu na 30 czerwca 2021 r. wszyscy wojewodowie nie rozpatrzyli 50 275 zaległych wniosków, a w przypadku wniosków bieżących, nie rozpatrzono 66 710 (50%).
Podkreślono, że NIK ocenia pozytywnie działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej podejmowane w celu wprowadzenia rozwiązań usprawniających realizację koordynacji, co przyczyniało się do sprawniejszego i efektywniejszego załatwiania spraw o ustalenie prawa do ww. świadczenia 500+ w urzędach wojewódzkich. Należycie sprawowany był również nadzór Ministra nad realizacją przez wojewodów zadań z zakresu świadczeń wychowawczych w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Jednak podjęte działania w tym zakresie nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, ze względu na występujące nadal znaczne opóźnienia w rozpatrywaniu spraw i bardzo duży napływ wniosków bieżących.
Czy takiemu stanowi rzeczy winny jest urzędnik, który realizuje Twoją sprawę merytorycznie? NIE, uwierz mi (wbrew komentarzom i opiniom na egzotycznych forach prowadzonych przez samozwańczych „ekspertów”), że to w większości profesjonaliści! Wg oceny stan zatrudnienia pracowników zajmujących się ww. zadaniami nie był adekwatny do potrzeb w tym zakresie, wynikających m.in. z liczby spraw jaka została przejęta od Marszałków. W urzędach było zatrudnionych znaczniej mniej pracowników niż zaplanowano na ten cel etatów. Stan liczebny spraw, który często okazywał się znacznie większy niż wynikający z bilansu otwarcia, dodatkowo wymagających uporządkowania i uzupełnienia w celu dalszego procedowania oraz znaczna fluktuacja kadr przejętych od marszałków utrudniały likwidację przejętych zaległości oraz pracę urzędów nad bieżącymi wnioskami. Według stanu na 30 czerwca 2021 r. zadania te realizowało, u objętych kontrolą wojewodów, ogółem 416 pracowników, spośród których tylko 40% wykonywało je wcześniej dla marszałków województw.
Pełna treść wyników kontroli znajduje się na stronie NIK – kliknij tutaj. Ze względu na istotę raportu niniejszy wpis opracowano na podstawie udostępnionych w nim informacji, w zasadzie wiernie cytując syntezę tego raportu, którego autorem jest NIK.
Więcej o idei serwisu znajdziesz tutaj.
Witam, czekam od ponad roku na decyzje z koordynacji dot. 500+ na dziecko. Proszę o pomoc jak i gdzie napisać skargę, gdyż złożone ponaglenie nie przyniosło efektu. Marta.
Pani Marto, wszelkie aktualne pisma są dostępne do wygenerowania poprzez naszą stronę. Odpowiednie pismo przyspieszające znajdzie Pani w zakładce „Generator pism urzędowych” lub pod adresem: http://www.koordynacja500plus.pl/generator-pism